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Big Brother And The Holding Company, Cheap Thrills, 1968

Produzent/ John Simon

Label/ Columbia Records

Der Ruf von „Cheap Thrills“ beruht auf der theatralischen Grösse von Janis Joplins rohem, ekstatischem Gesang. Im Hippienebel von Haight Ashbury verquickten sich Traditionen und Einflüsse. Joplins Performance machte Diskussionen hinfällig, ob eine weisse Texanerin den Blues singen kann. Wer noch mehr aus diesen Songs herausholt, ist nicht von dieser Welt.

Nach dem Auftritt beim Monterey Pop Festival 1967 wartete man begierig auf „Cheap Thrills“. Schnell erreichte die LP die Spitze der US-Charts und hielt sich dort acht Wochen. Janis Joplins Gesang macht das Album zeitlos (ihr dramatischer Vortrag von Big Mama Thorntons „Ball And Chain“ gehörte zu den Höhepunkten von Monterey; im Film sieht Mama Chass überwältigt zu). Doch die Sixties in San Francisco sind unverkennbar. Zu den Stärken gehört Robert Crumbs Cartoon auf dem Cover, der das Photo von Janis auf der Rückseite verdrängte, wie auch der Überschwang, mit dem die Band schwarze Musikstile übernimmt – wie Doo-Wop, Soul und Blues. Die Grenzen des Genres sind ebenfalls klar: die manchmal bleierne Schwere bei Soli und Rhythmen verhindert, dass die Band mit Joplin abhebt. Es ist ihre flehende, mächtige Stimme, die man nie wieder vergisst.

Deshalb war es keine Überraschung, dass sie Big Brother verliess (zusammen mit dem Gitarristen Sam Andrew), während das Album noch an der Spitze der Charts stand. Leider fand sie nie ein musikalisches Umfeld, das sie wirklich unterstützte.

13 Gedanken zu “

  1. Many people don’t like Big Brother but they matched her intensity. They were not a jazz combo but with electric/blues they went together perfectly.

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    1. Thanks, Max! On this album you can feel what Big Brother & The Holding Company was all about as a band and I would even say that Big Brother and Janis embodied the psychedelic counterculture of San Francisco with their sound. On a different, metaphorical level and from today’s perspective, is „Cheap Thrills“ a time capsule from 1968. This year probably marked the moment when Big Brother, Janis and the whole LSD-soaked, completely overkill generation of the 60s overboiled.

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    1. Of course there are people who think Janis Joplin is a bad example, for someone who said goodbye to this earth early through his drug use. But Janis was an exceptional singer. She made the transition from the bourgeois fifties to the taboo-free sixties and redefined the role of women in rock music. „Cheap Thrills“ was reissued in 2018 under the originaltitle „Sex, Dope & Cheap Thrills“.

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  2. This was one of the records in my brothers pile. I listened to it (not as much as his others) and dug some of the cuts like the one you posted. I didnt know who Crumb was at the time but I used to get a laugh out of the cover.

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    1. She still gets me off the socks, this grater-iron, wounded, whiskey-dripping, soul-soaked and energetic voice of Janis. „Piece Of My Heart“ and her versions of „Summertime“ and of Big Mama Thornton’s „Ball and Chain“ are just great. I always liked Robert Crumb. He is a great artist and has a great love for music. The cover of „Cheap Thrills“ comes from a time when the artwork was hugely significant.

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      1. I think you mean Terry Zwigoff’s docu? I especially like Crumbs stuff about blues and bluegrass. He goes with tradition, but is anything but a conformist. Keep on truckin‘, CB!

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